Marcus Niedermeyr

Marcus Niedermeyr se narodil v Bavorsku. Zpěv studoval u Hermanna Christiana Polstera na Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy v Lipsku a své vzdělání uzavřel s vyznamenáním na Musikakademie v Basileji u Kurta Widmera. Jeho záliba v interpretaci písní ho přivedla do třídy Normana Shetlera na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni a na řadu mistrovských kurzů (s Daltonem Baldwinem, Peterem Schreierem nebo s Dietrichem Fischerem-Dieskau). Kurzy barokního zpěvu u Barbary Schlick završily jeho studium historické interpretace na Schole Cantorum Basiliensis (Basilej) u René Jacobse. Důležité impulsy k technickým aspektům zpěvu získal v posledních letech od Hanse-Joachima Beyera v Lipsku.

1998 vyhrál Marcus Niedermeyr cenu na Mezinárodní bachovské soutěži v Lipsku. Od té doby je žádaným zpěvákem po celé Evropě s širokým repertoárem od Monteverdiho Marienvesper přes oratoria a pašije Bacha a Händela, Mozartovu smuteční hudbu a Requiem, Haydnovo Stvoření a Roční období, Medelssohnova Paula, Německé requiem od Brahmse až po hudbu 20. století a premiéry Martina Derungse nebo Paula Suitse.

Rosenmüllerovi Marienvesper zpíval s Konradem Junghänelem a Cantus Cölln, Bachovu Mši h moll ve vídeňském Konzerthaus a v Barceloně pod vedením Jordiho Savalla, Magnificat s Peterem Schreierem, kantáty pod vedením Ragnara Rasmussena v Norsku, Matoušovy pašije s mnichovským Bach-Chor a mnichovskou filharmonií stejně tak s Wiener Akademie pod vedením Martina Haselböcka na festivalu OsterKlang ve Vídni, Vánoční oratorium s Thomanerchor a orchestrem Gewandhausu v Thomaskirche v Lipsku, Matoušovy a Janovy pašije s La Petite Bande pod vedením Sigiswalda Kuijkena v amsterdamském Concertgebouw a na festivalu v Lucernu, Mši h moll s Nederlandse Bachvereniging na Tage alter Musik v Regensburgu, Janovy pašije v Padově pod vedením Reinharda Goebela, Händelovi Karmelitervesper s Andrew Parrottem v Basileji, Mesiáše v Mozartově přepracování s Ensemble Vocal de Lausanne pod vedením Michela Corboze, Israel in Egypt s Il Fondamento a Paueml Dombrechtem ve Španělsku, Die Israeliten in der Wüste od Carla Philippa Emanuela Bacha pod vedením Michaela Schoenera v St. Michaelis v Hamburgu a ve Frauenkirche v Drážďanech, Magnificat s Helmuthem Rillingem, Haydnovu Harmoniemesse v Tonhalle Zürich pod vedením Tona Koopmana, Beethovenova Christus am Ölberg s Christophem Speringem v Oslu, právě tak jako Německé requiem od Brahmse s drážďanským Kreuzchor a drážďanskou filharmonií v Kreuzkirche v Drážďanech.

Marcus Niedermeyr je též velmi aktivní jako komorní zpěvák. Zpíval s Schönberg Ensemble Amsterdam Poulencův písňový cyklus Le bestiaire nebo švýcarskou premiéru Neapolských písní od Hanse Wernera Henze. S renomovaným Carmina Quartett Zürich uvedl zřídka uváděné Notturno od Othmara Schoecka. Ve spolupráci s Christine Schornsheim, Normanem Shetlerem, Gerardem Wyssem, Hendrikem Bräunlichem, Hansem Adolfsenem, Sebastianem Wienandem nebo Georgem Starobinski zpívá široký písňový repertoár od baroka k moderně s těžištěm na velké cykly od Schuberta, Schumanna, Brahmse a Wolfa. Písňové večery uvedl např. ve Vídni, Lipsku, Ženevě, Curychu a Madridu.

První operní angažmá vedly Marcuse Niedermeyra do Paříže, kde vystoupil pod taktovkou Jean- Clauda Malgoire v Monteverdiho Il ritorno d’Ulisse a v Telemannově Der geduldige Sokrates. Junge Oper Státní opery ve Sttutgartu ho angažovala jako Mercuryho v Cupid and Death od Gibbonse a Locka a jako Dona Quichotte v El retablo de Maese Pedro od Manuela de Falla.V Basileji zpíval Dandiniho v Rossiniho Cenerentole a roli vypravěče v Mozartově Kouzelné flétně, v Pocket Opera Zürich pod taktovkou Howard Griffitha v The Mikado od Gilberta a Sullivana. V Musik Theater Schönbrunn ve Vídni zpíval 2007 a 2008 roli Dr. Falka ve Straussově Netopýyrovi, 2010 tamtéž debutoval jako Don Alfonso v Mozartově Così fan tutte.

Četné rozhlasové a CD nahrávky dokumentují uměleckou činnost Marcuse Niedermeyra. Mezi nahrávkami z dřívější doby nalezneme například Bachovu Mši h moll nebo Matoušovy pašije s La Petite Bande und Sigiswald Kuijken, Weltersteinspielung od Marcos de Portugals Matinas do Natal s Ensemble Turicum, Sufi/Bach – Orient meets Occident s Burhanem Öcal a Howardem Griffithem stejně jako operetu Vinobraní od Oskara Nedbala pod vedením Herberta Mogga.