Christian Zehnder

Christian ZehnderChristian Zehnder vystudoval nejprve jazzovou kytaru a poté klasický zpěv (baryton), mimo jiné s Raphaelem Labackem. Další studium speciálních technik zpěvu u Tokne Nonaky a Daniela Prieta (Körperstimmtechnik podle Alfreda Wolfsohna) ho přivedlo k volnému, nonverbálnímu zpěvu. V jeho vysoce individuálním hudebním kosmu se často pohybuje na hranici mezi interpretací a hudebním divadlem.

V roce 1996 založil spolu s hráčem na dechové nástroje Balthasarem Streiffem mezinárodně uznávané Duo Stimmhorn, které získalo několik ocenění. Zrealizoval s ním řadu projektů hudebního divadla a natočil několik CD i filmů. Následovala koncertní turné po celém světě, spolupráce s Huun-Hur-Tu, africkým sborem Xosa-Noquolnquo, Mercan Dede atd. i četné skladatelské zakázky pro film, televizi, světové EXPO a rádio.

V roce 2012 byla Christianu Zehnderovi předána cena basilejská kulturní cena za interpretaci a divadlo a je držitelem Swiss Music Prize 2015. Berlínská filharmonie dala Christianu Zehnderovi volnou ruku pro vytvoření hudebního večera k jeho projektu „new space mountain”. 

Ve svých sólových projektech (Kraah, Gländ, Oloid atd.) spolupracoval na průsečících jazzu, současné hudby a nové alpské hudby s Christophem Marthalerem, Barbarou Schirmer, Noldi Alderem, Donem Li, Antonem Bruhinem, Tobiasem Preisigem, Arkadi Shilkloperem, Mathiasem Loibnerem, Andreasem Schaererem, Kesselberg Ensemblem, Casal Quartetem ad. Od roku 2019 je uměleckým vedoucím projektu Klangwelt Toggenburg, zahrnujícím festival, koncerty, kursy
a hledajícím nové cesty, jak vnímat zvuk.

Rozmanitá tvorba Christiana Zehndera se pohybuje mezi jazzem, novou alpskou a současnou hudbou. Působí též jako divadelní režisér a skladatel (např. v Theater Basel, Salzburg Festival, v divadlech v Mannheimu, Lucernu, v Gorki Theatre Berlin nebo ve filmu Black Spider 2021). V roce 2012 uvedl Thetaer Basel jeho „oops, wrong planet!“ a v roce 2014 jeho první operu „Föhn“ (ve spolupráci se skladatelem Fortunatem Frölichem a spisovatelem Ursem Widmerem).

Vzhledem k neustálému dalšímu rozvoji techniky tzv. alikvotního zpěvu je Zehnder v odborných evropských kruzích považován za jednou z nejtvořivějších a nejinovativnějších osobností na scéně. Kromě své umělecké práce se Christian Zehnder velmi angažuje v rozvoji alikvotního zpěvu jako pedagog (konzervatoř v Oslu (N), Musikhochschule Stuttgart (D) nebo Musikhochschule Basel (CH)).