Stephan Rath a jubilejní koncerty Batzdorfské dvorní kapely
26. 8. 2022
Per l'Orchestra di Dresda je titul koncertu, který je na programu festivalu v sobotu 27. srpna. I tento italský název koncertu vypovídá o tom, že se na přelomu 17. a 18. století na drážďanském dvoře „mluvilo“ italsky. Talentované děti ze Saska byly posílány na studia ke známým skladatelům do Itálie, italští učitelé zpěvu byli žádaní na saském dvoře a italská operní tradice se setkávala s nadšeným ohlasem v Drážďanech. Drážďanský dvorní orchestr byl navíc ve své době jedním z nejvýznamnějších orchestrů v Evropě.
Program věnovaný Drážďanské dvorní kapele uvede v kostele sv. Michaela archanděla v Blatně Batzdorfer Hofkapelle / Batzdorfská dvorní kapela, dlouholetý partner Květnovských hudebních slavností. U příležitosti 30. výročí souboru a Batzdorfského barokního festivalu, který batzdorfští hudebníci založili, jsou připomenuty úzké vazby, které existovaly v období baroka mezi Itálií a bohatým, okázalým a hudebně otevřeným saským kurfiřtským dvorem v Drážďanech. Před pár dny byla v Batzdorfu nastudována opera „Marc'Antonio e Cleopatra“ Johanna Adolfa Hasseho, německého, v Itálii vyškoleného, skladatele drážďanského dvorního orchestru 18. století, jedné z předních osobností tehdejšího drážďanského hudebního dění. Hasse složil tuto operu během svého pobytu v Neapoli a poprvé ji uvedl v roce 1725 na jednom venkovském panství nedaleko Neapole.
Koncerty Batzdorfer Hofkapelle – jak vypráví Stephan Rath, zakládající člen souboru – jsou někdy doprovázeny živou malbou: umělkyně Bettina Zimmermann čelí v tomto originálním představení velké výzvě: ve stejném momentě jako zaznívá orchestrální hudba ztvárňuje pocity a navozenou atmosféru na papíře a její štětec tančící po plátně spolu s obrazy, která také právě vznikají, jsou promítány na plátno na pódiu. Před očima diváků tak vzniká obraz a zároveň k nim Hasseho opera proudí dvěma uměleckými kanály.
Wolftraud de Concini