FRA BOSCHI / V HLUBOKÝCH LESÍCH

Květnovské hudební slavnosti 2021
kvetnov_barok
Datum:: 2021-08-28 12:00

Místo konání:: Kostel Navštívení Panny Marie v Květnově  |  Město:: Květnov, okres Chomutov, Česká republika

FRA BOSCHI / V HLUBOKÝCH LESÍCH

Iva Lokajíčková – barokní flétny, čakan

Zobcová flétna byla v průběhu staletí užívána v divadle k imitaci zpěvu ptáků, při pastorálních a milostných scénách, svatbách či pohřbech a doprovázela také nadpřirozené jevy a zázraky. Její dispozice k napodobení ptačího zpěvu vedla dokonce flétnisty i k pokusům zdokonalit zpěv ptáčků předehráváním skladeb, které byly specielně k tomu účelu zkomponovány.

LIVE VIDEO - klikněte zde

PROGRAM

Jacob Jan van Eyck (c. 1590 - 1657)
Den Nachtegael / Slavík, s variacemi

Doen Daphne d´over schoone Maeght, s variacemi
Vyprávění o překrásné víle Dafné, která se pokoušela uniknout lásce boha Apollóna. Aby se před ním zachránila, musela se nakonec nechat proměnit ve vavřínový strom.

Fantasia & Echo
O setkání dvou bytostí Fantazie a Ozvěny


Georg Philipp Telemann (1681 - 1767)
Fantasia č. 10

A tempo giusto - Presto - Moderato

Ye Banks and Braes o´Bonnie Doon - skotská lidová
text: Robert Burns (1759 - 1796)

Vy břehy a stráně krásného Doonu,
jak můžete kvést tak svěže a světle?
Jak můžete zpívat, vy ptáčkové,
když já jsem tak znavená, plná starostí!


Zlomíš mi srdce, švitořící ptáčku,
jenž se ozýváš skrz rozkvetlé trny:
připomínáš mi radosti,
které odešly a nikdy se nevrátí!
...

Ernest Krähmer (1795 – 1837)
Romance Andante pro čakan
Čakan byl doslova hitem mezi hudebními nástroji romantismu. Byl součástí výletní hole a flétnisté první poloviny 19. století si ho brali s sebou na toulky přírodou.

Wilhelm Klingenbrunner (1782 – 1850)
Variazioni. Tempo giustoso
Původně lidovou francouzskou píseň proslavil svými variacemi například W. A . Mozart nebo také anglická básnířka Jane Taylor (1783 – 1824), která ji nově otextovala. Její verze s názvem The Star (Hvězda, 1806) je dnes všeobecně známá.

Blyštivá hvězdičko
jak se ti podivuji!
Tak vysoko nad světem,
jsi jako démant na nebi.


Když planoucí slunce zajde
a už nic neosvětluje,
pak ukážeš své světélko,
a třpytíš se a třpytíš po celou noc.


Pak poutník ve tmě
děkuje za tvou jiskérku.
Kdybys nezářila,
neviděl by na cestu.

Stejně jako jiné nástroje i zobcová flétna se v průběhu staletí vyvíjela a měnila, právě tak jako se vyvíjel a měnil vkus i požadavky na její tón a vzhled. Běžně bývá jako zobcová flétna označovaná pouze sopránová flétna, tzv. zobcem je ale vybavena i celá řada dalších nástrojů nejrůznějších výšek (daných jejich délkou), tvarů a barev. Na dnešním koncertě zazní renesanční i barokní zobcové flétny a také čakan z období romantismu.

Řadě z nás se možná ve spojení s čakanem vybaví ilustrace Mikoláše Alše Chod na hlídce. Zbraň, která Chodům sloužila k obraně českých hranic, se v klidných dobách používala například k obdělávání zahrady nebo hloubení tunelů. Kdo nakonec přišel na nápad provrtat rukojeť čakanu otvory a doplnit ho flétnovou hlavicí k tvoření tónu, nikdo neví. Celé to asi začalo za války, čakan je každopádně zmiňován mezi hudebními nástroji, na které se hrálo v bitevním poli. V Maďarsku se čakan dokonce stal jedním ze symbolů zdejšího národně-osvobozeneckého hnutí. Demonstrativně ho zde nosili i vysocí státní úředníci. Právě jeho proměna ze zbraně, se nabízela jako paralela k příslovečnému musae inter arma a dodávala naději, že umění přeci jen může nad násilím zvítězit.

Čakan začal být velmi populární v době, kdy se žádný mladý muž, který chtěl udělat dojem na dámu, neobešel bez módního doplňku zvaného hůl. Víme, že například Karel Hynek Mácha a jeho kolegové studenti si po absolvování gymnázia nemálo zakládali na tom, že na univerzitě už mohou do přednášek chodit s holí. Do holí se zabudovávaly různé užitečné věci, jako deštník, hodinky, mikroskop nebo třeba promítačka. Kombinování hudebních nástrojů s vycházkovými holemi se stalo velmi módní ve Vídni počátku 19. století a rozšířilo se do celého kulturního prostoru habsburské monarchie. Multifunkčnost čakanu přispěla k jeho velkému komerčnímu úspěchu. Čakan patřil k „povinnému“ vybavení poutníka na toulky přírodou. Spolupráce mezi výrobci holí a dřevěných hudebních nástrojů vedla k vylepšení designu i techniky. Mezi všemi dechovými nástroji včetně příčné flétny, klarinetů, hobojů, a dokonce inástroji typu kapesních houslí byl čakan zdaleka nejoblíbenější.

Alena Hönigová, zdroj: výzkum Ivy Lokajíčkové //ivalokajickova.com

 

Adresa:
Kostel Navštívení Panny Marie v Květnově
Květnov, okres Chomutov, Česká republika

 

Mapa:


 

Všechny termíny:


  • 2021-08-28 12:00

Powered by iCagenda

po út st čt so ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

logo blatno

Pořádá obec Blatno
ve spolupráci
s Římskokatolickou farností−děkanstvím
Jirkov

logo barevne ve formatu jpg

BS Logo Kultur pos

Podpořeno Oddělením kultury Města Basel

Za finanční podporu vystoupení Kesselberg Ensemblu srdečně děkujeme lic. phil. Pavlu Lavičkovi!